Skrivet av: Tord Sand | december 15, 2016

Brinnande eldsjäl eller utbränd?

Idag vet vi att utbrändhet inte enbart beror på förhållandet på arbetsplatserna, utan vilka personlighets- och karaktärsdrag som krävs för att vi ska drabbas av utbrändhet.

Om vi befinner oss i ett försvagat mentalt tillstånd ökar risken att drabbas, det kan vara uttömda energireserver, lägre motståndskraft mot sjukdomar, ökat missnöje och pessimism eller frånvaro och ineffektivitet i arbetet.

Själv drabbades jag efter att tro mig vara helt odödlig och körde gasen i botten så när kroppen sade ifrån i en enkel förkylning, då var där ingen tid för mig att vara hemma sjuk utan in på apoteket och köpa Alvedon för att trycka ner febern och jobba vidare som inget hänt. Det beteendet höll på att kosta mig livet, använder detta som skolexempel på hur vi INTE ska hantera våra kroppar i föreläsningar eller coachningar och vad som hände mig vilket var en tuff resa tillbaka till livet igen.

”Ett tillstånd av fysisk, emotionell och mental utmattning. Detta tillstånd är en följd av svikna förhoppningar och brustna ideal” (Pines, Aronson och Kafry)

Frågan är nu hur vi ska undvika att hamna i samma tillstånd igen, för att vara en brinnande eldsjäl är alls inget negativt bara vi tänker på att aldrig bränna ljuset i bägge ändar så inte ens glöden i lågan finns kvar för att blåsa liv i den låga som en gång brann.

Idag kan jag med egen upplevd erfarenhet som en god medmänniska tända slocknade eldsjälar, väcka kärleken till liv igen och ingjuta hopp och mod hos de som tappat bort sig själva vilket för mig är den finaste gåvan att få ett leende tillbaka som bevis för att de jag möter kan se ljuset i tunneln.

All lycka i din livs-resa!

9789188734907_200x_brinnande-eldsjal-el-utbrand    light-on-the-road
Bok av Gert Ohlsson en handbok för stressade nutidsmänniskor.
(Rubriken är tagen från boken med samma namn samt vissa textavsnitt och skriven av Gert Ohlsson som jag träffat personligen vilken givit mig ett ex av sin tänkvärda bok)
#Brinnande #Eldsjäl #eller #Utbränd #Handbok #Stressade #Nutidsmänniskor #Författare #Gert #Ohlsson #Utbränd #Utmattningssyndrom #PTS #PostTraumatiskStress

Responses

  1. Bra skrivet och tur du tog dig igenom utmattningen. Det är ingen lätt uppgift och det tar tid att läka hela kroppen igen

    Liked by 1 person

    • Tack för din omtanke Lena, och visst ligger det mycket arbete bakom en sådan händelse där livet hängde på en väldigt skör tråd.
      Man blir än mer ödmjuk efteråt än någonsin innan, så tacksam för livets gåva och vet nu att ta vara på sin hälsa i varje stund.

      Gilla


Kommentera

Kategorier

