Skrivet av: Tord Sand | december 26, 2016

Introvert

Jag citerar och reflekterar över hur någon som är introvert hanterar tillvaron i detta samhälle där alla ska synas och höras för att nå fram i motsats till de extroverta;
”Extroverta tenderar att vara självsäkra, dominanta och i behov av sällskap. Extroverta tänker högt och uttrycker sig spontant- de pratar hellre än lyssnar, blir sällan svarslösa och hasplar ibland ur sig sådant som de inte alls tänkt säga. De har inget emot konflikter, men de har svårt för ensamhet.

Introverta kan ha en mycket god social förmåga och uppskatta både fester och jobbmöten, men efter ett tag önskar de att de vore hemma – med pyjamasen på. De ägnar helst sin sociala energi åt de närmsta vännerna, arbetskamraterna och familjen. De lyssnar mer än de pratar, tänker efter innan de säger något och upplever ofta att de har lättare att formulera sig skriftligt än muntligt. Många har skräck för småprat men uppskattar å andra sidan djupa diskussioner. Introverta är heller inte nödvändigtvis blyga. Blyghet bottnar i rädsla för att bli avvisad eller förödmjukad av andra, medan introversion innebär att man trivs bäst i miljöer som inte är överstimulerande. Blyghet är smärtsamt i sig – introversion är det inte.”

I dagens samhälle ser jag det som viktigare än någonsin att förstå vem jag är, varför jag agerar och känner som jag gör och om kopplingen mellan att vara högkänslig tillika introvert påverkar min vardag och mina känslor mer än jag tidigare riktigt förstod.
Efter många studier i flertalet böcker samt fysiskt arbete med min egen personliga utveckling så är jag idag lycklig och innerligt tacksam för den tiden som lagts på mig själv för att förstå hur mitt sanna transparenta jaget ska hanteras för att blomstra och lyckas.

Nu önskar jag även dig som läser detta all lycka med att blomstra och lyckas i livet!

9789127134805_200x_tyst-de-introvertas-betydelse-i-ett-samhalle-dar-alla-hors-och-syns

Källa: Boken med titeln #tyst skriven av #SusanCain – ”De introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns.”

Kommentera

Kategorier

